Dijete u formi

Djeca moraju biti u dobroj kondiciji iz istog razloga kao i odrasli – kako bi poboljšali zdravlje i mogli obavljati svakodnevne zadaće i aktivnosti. Osobe u dobroj tjelesnoj kondiciji bolje spavaju i bolje se nose sa svakodnevnim problemima. „Zdravo se hrani i mnogo se kreći“ – dobar je savjet koji je, moramo priznati, katkad teško provesti u praksu. Međutim, postoje načini kako možete pomoći svojoj djeci da postignu formu i ostanu u formi.

Uključivanje cijele obitelji najbolji je način promicanja zdravije prehrane i aktivnosti. Obiteljski pristup znači da svi zajedno rade na tome da budu zdravi. Kako i kod svake druge momčadi, tako i ovdje postoji trener, a upravo tu u igru ulazite Vi – roditelj.

VODITE PRIMJEROM

Odrasli su članovi obitelji svojim zdravim prehrambenim navikama i navikama bavljenja tjelesnom aktivnošću primjer svojoj djeci. Objasnite im zašto za međuobrok jedete voće, upišite se na neku tjelesnu aktivnost ili šećite.

POČNITE DOK SU MLADI

Ne čekajte da dijete postane pretilo kako biste se počeli zdravo hraniti i baviti tjelesnom aktivnošću. Mnogo je lakše održavati normalnu tjelesnu težinu nego kasnije gubiti prekomjernu.

BUDITE AKTIVNI ZAJEDNO

Neka vam prijeđe u naviku da cijela obitelj bude aktivna, a ne da samo sjedi. To će djeci omogućiti pozitivno širenje energije, a i odrasli će imati koristi od toga.

KUHAJTE ZAJEDNO

To vjerojatno nije praktično kao svakodnevna aktivnost, ali pozovite katkad djecu da vam pomognu kuhati. Manja djeca mjerenjem količine namirnica uče matematičke vještine i upoznavaju se s kemijskim procesima pri kuhanju. Tako se također upoznaju i sa zdravim namirnicama. Starijoj će djeci izbor i priprema hrane koju vole predstavljati pravi uživtak, a možda čak i sama dobiju želju da se zdravije hrane.

JEDITE ZAJEDNO

Jedući zajedno za stolom, djeca od roditelja dobivaju dobre poruke u vezi s hranom. Djeca vide roditelje kako zdravo jedu i bivaju potaknuta iskušati nove vrste hrane. Usto, vrijeme objedovanja doživljavaju kao priliku za druženje i razgovor. Roditeljima se nudi prilika usmjeriti djecu na zdravu hranu te primijetiti što im se sviđa, a što ne i kroz razgovor saznati ponešto o problemima i uspjesima svoje djece.

AKTIVNOSTI ZA PROHODALU DJECU 

Prohodala djeca s razlogom mogu biti ponosna na svoja postignuća, primjerice hodanje, trčanje i penjanje. To je dob u kojoj svladavaju osnovne vještine. Svaka nova vještina koju usvoje djeci omogućuje stjecanje sljedeće. Tako se gradi temelj koji će im jednog dana omogućiti izvođenje složenijih tjelesnih pokreta, poput preskakanja užeta, šutiranja lopte ili izvođenja zvijezde. A dani u kojima će moći načiniti zvijezdu za njih ne mogu doći prerano. Naime, djeca u toj dobnoj skupini žele činiti više nego što su tjelesno sposobna i to je snažan motivacijski činitelj zbog kojeg ustraju dok ne usvoje novu vještinu, bez obzira na žrtvu. No to ne znači da sve mogu sama. Dok napreduju, potrebna im je roditeljska potpora. Evo nekoliko načina kako možete pomoći svom djetetu:

  • Omogućite djetetu da bude tjelesno aktivno.
  • Birajte aktivnosti u kojima može sudjelovati cijela obitelj.
  • Pobrinite se za djetetovu sigurnost tijekom svih aktivnosti.
  • Aktivnosti, poput gledanja TV-a, svedite na najmanju mjeru.
  • Ustanovite koje tjelesne vještine upravo svladava, a koje slijede.
Vještine u ranijoj dobi (12-24 mjeseca) Vještine u kasnijoj dobi (24-36 mjeseci)
samostalno hoda

vuče igračke dok hoda

nosi igračke dok hoda

samo se ustaje nakon pada

počinje trčati

šutira loptu

drži se za rukohvat dok se penje/silazi stubama

hoda unatrag

stoji na jednoj nozi sekundu do dvije

vješto se penje

baca loptu preko ramena

saginje se s lakoćom bez padanja

dobro trči i skače

šutira loptu prema naprijed

izmjenjuje noge dok se penje/silazi stubama

gura pedale na triciklu

Što im više mogućnosti roditelji ponude, to će djeca biti aktivnija. Djeca imaju prirođen nagon za kretanjem, vi ga samo trebate iskoristiti. Čak i u tako ranoj dobi dijete uspostavlja obrasce aktivnosti koje će biti temelj u daljnjem odrastanju. Ako je mališan neaktivan s tri godine, velika je vjerojatnost da će takav ostati i u kasnijem životu.

Izvor: „Dijete u formi“, autori M L. Gavin, dr. med., S.A. Dowshen, dr.med., N. Izenberg, dr. med.