Prilagodba djeteta na jaslice/vrtić

Polazak u jaslice/vrtić velika je promjena i uzbudljiv događaj u životu djeteta i roditelja. Za tu se prekretnicu treba dobro pripremiti i gledati na nju pozitivno jer je neophodna za osamostaljivanje i razvoj djetetove ličnosti.
Djeca dolaze u novu životnu sredinu gdje brigu o njima preuzimaju još uvijek nepoznate osobe. Taj događaj lako može kod djece izazvati negativne osjećaje i strah od odvajanja. Reakcije i ponašanja razlikuju se od djeteta do djeteta i svakom je djetetu potrebno različito vrijeme kako bi se priviknulo na odvojenost od roditelja, upoznalo drugu djecu, okolinu i odgajatelje, priviknulo se na boravak u grupi i prihvatilo novu rutinu i ritam života.

PONAŠANJA DJECE ZA VRIJEME PRILAGODBE
Djetetu dolazak u novu sredinu zasigurno predstavlja stres i nelagodu. Unatoč tome, neka djeca neće pokazivati nikakve reakcije na novu sredinu dok će druga burno reagirati. Kod neke će se djece reakcije pojaviti odmah, a kod neke tek kasnije. Mogu se javiti:
EMOCIONALNE REAKCIJE: strah, tuga, ljutnja, razdražljivost, nepokazivanje emocija
PONAŠAJNE REAKCIJE: protestiranje, plakanje, vikanje, udaranje, odbijanje jela, odbijanje kontakata s drugom djecom, odgajateljima
TJELESNE REAKCIJE: glavobolja, bolovi u trbuhu, povraćanje iako dijete nije bolesno, poremećaji jedenja i/ili spavanja
Katkad se događa i regresija u ponašanju, npr. dijete koje hoda vraća se u fazu puzanja ili dijete koje ne nosi pelene ponovno ima potrebu za njima. Sve su to prolazna ponašanja koja će prestati kad se dijete privikne na novu sredinu i kad se počne osjećati sigurno.

ŠTO ČINITI PRIJE POLASKA U JASLICE / VRTIĆ?
Osim o dobi, temperamentu i iskustvu djeteta, djetetova će prilagodba ovisiti i o roditeljima, odnosno o stavovima koje imaju prema djetetovu polasku u vrtić te o odnosu koji imaju s djecom.
Prije nego što dijete krene u jaslice/ vrtić poželjno ga je pripremiti:
– pokažite djetetu da ste ponosni što je dovoljno veliko da može ići u jaslice/vrtić i biti tamo bez Vas
– pozitivno govorite o vrtiću kao veselom mjestu gdje ima puno igračaka i gdje se djeca zabavljaju
– kratkotrajni ostanak s djedom i bakom pridonosi djetetovu shvaćanju da će se roditelj nakon odlaska vratiti
– prošećite uz vrtić, pogledajte djecu koja se igraju na igralištu
– potičite dijete na samostalnost u hranjenju, odijevanju, higijenskim navikama
– pružajte djetetu mogućnost odabira, npr. između dvije igračke, dvije majice…
– učite dijete da surađuje, posprema i dijeli, omogućite mu susrete s drugom djecom
– privikavajte dijete na dnevni raspored u vrtiću (vrijeme obroka, odmora, igre)
– zajedno s djetetom obavite kupovinu stvari za vrtić
– razgovarajte s djetetom o tome što ga očekuje u vrtiću, što će raditi, ohrabrite ga, istaknite pozitivno, govorite realno
– ostate pribrani i pokažite djetetu da ste mu oslonac

KAKO SE PONAŠATI KAD DIJETE KRENE U JASLICE / VRTIĆ?
– neko vrijeme boraviti s djetetom u vrtiću, zajedno upoznavati prostor, aktivno se uključiti u igru i aktivnosti u skupini, usmjeravati dijete na drugu djecu, ali ne ga siliti na interakciju
– NE ga uspoređivati s drugom djecom
– održati obećanja koja se daju djetetu (npr. odvesti ga na sladoled nakon vrtića ako je to obećano) – dijete stječe povjerenje
– dozvoliti donošenje prijelaznog objekta (igračka, predmet) – pruža djetetu utjehu
– odgajatelju se može dati slika obitelji koja će dijete utješiti
– rastanak roditelja i djeteta treba biti kratak, topao, vedar, miran, bez znakova zabrinutosti jer djeca opažaju i oponašaju svoje roditelje
– NE odgađati rastanak unedogled, dugo smirivati dijete, ponovno se vraćati ili potajno se iskradati iz vrtića – produljuje se djetetov plač i narušava povjerenje
– nakon rastanka nije poželjno zadržavati se u djetetovu vidokrugu
– konkretno definirati vrijeme koje će dijete provesti u vrtiću na njemu razumljiv način i predložiti mu aktivnosti kojima se dotad može baviti, s naglaskom da će se roditelj vratiti po njega (npr. Idem na posao. Kad završim, doći ću po tebe, a ti se dotad igraj autićima.)
– po dolasku iz vrtića: provoditi više vremena s djetetom, šetati, pričati priče, igrati se, pokazati interes za njegove doživljaje iz vrtića
– pokazati strpljivost, razumijevanje za djetetove osjećaje, poticati ga da o tome govori
– NE braniti djetetu plakanje ili osjećaj ljutnje i NE tražiti od njega da „bude dobar“
– tijekom perioda prilagodbe nije poželjno navikavati dijete na još neke nove oblike ponašanja (npr. odvikavanje od dude, pelene…)
– ritam djetetova života u obitelji treba prilagoditi ritmu u vrtiću
– roditelj treba uspostaviti dobar kontakt s odgajateljem, dogovarati se, razmjenjivati informacije o djetetu – dijete se osjeća sigurno i smireno

Valja zadržati pozitivan stav jer će teškoće prilagodbe proći, a vrtić je izvrsna priprema djeteta za život.