Rad u skupini s hiperaktivnom djecom

Ako djeca u količini i intenzitetu motoričke aktivnosti trajno odstupaju među svojim vršnjacima, odnosno djecom iste razvojne razine, može se raditi o hiperaktivnosti, razvojnom poremećaju nedostatka inhibicije ponašanja koji se očituje kao razvojno neodgovarajući stupanj nepažnje, pretjerane aktivnosti i impulzivnosti, a otežava samousmjeravanje i organizaciju ponašanja u odnosu na budućnost. Osnovna karakteristika je djetetov nemir, potreba za aktivnošću i pokretom. Dijete je u neprekidnom pokretu sa stalnom potrebom za novim sadržajima, ali koji ga zanimaju vrlo kratko vrijeme. Često radi nešto drugo u odnosu na ostalu djecu u skupini (uzima igračke djeci iz ruku, trči, okreće se i ustaje od stola kad se to ne očekuje od njega). Pažnja  je kratkotrajna, dijete bezrazložno napušta započetu igru ili aktivnost i započinje drugu. Na emocionalnom planu dolazi do napada bijesa za sasvim mala uskraćivanja. Nepredvidivi su, među djecom nisu prihvaćeni zbog svoje potrebe za dominacijom i nemogućnosti da sudjeluju u grupnim aktivnostima. Često zbog takve loše socijalne afirmiranosti agresija je jedino što im preostaje.

SIMPTOMI

  • često tresu rukama i nogama ili se vrpolje na stolici
  • ustaju sa stolice kad se očekuje da sjede
  • pretjerano trče ili se penju u situacijama kada je to neprikladno
  • često imaju teškoća ako se treba mirno i tiho igrati ili obavljati slobodne aktivnosti
  • često su u pogonu
  • pretjerano pričaju

NAJČEŠĆE SPOMINJANI UZROCI

  • oštećenje mozga kao posljedica različitih uzroka
  • socijalno nepovoljni razvojni uvjeti
  • emocionalni problemi djeteta
  • naslijeđe

TERAPIJSKE TEHNIKE

  • pomoći roditeljima da uoče i razumiju problem
  • pomoći u interakciji djeteta s roditeljima i okolinom
  • poboljšati komunikaciju između roditelja i vrtića
  • mobilizirati kod djeteta pozitivne resurse
  • poboljšati i poticati samopoštovanje
  • otkloniti osjećaj krivnje i kod roditelja i kod djece
  • razvijati kod djeteta pozitivnu sliku o sebi

OSNOVNE METODE U RADU S HIPERAKTIVNOM DJECOM U SKUPINI

  • NAGRADE – dijete treba nagrađivati kada promijeni nešto u svojem neodgovarajućem ponašanju
  • TEHNIKA GAŠENJA – podrazumijeva ignoriranje neadekvatnih djetetovih postupaka
  • IZOLACIJA – je također jedna od primjenjivanih tehnika, a primjenjuje se kada prethodne dvije ne daju rezultate

Hiperaktivno dijete nije namjerno takvo te ga ne treba uspoređivati s drugom djecom iz skupine već mu pružiti bezuvjetnu ljubav, ali uz ukazivanje na pogrešne postupke i njihove posljedice.

Odgajateljica Dubravka Kovačić