Razvoj jezika i govora djece jasličke dobi

Roditelji su svojoj djeci primarni “jezični uzor”. Da bi dijete ovladalo komunikacijskim vještinama, ne trebaju mu lekcije, pomagala, posebni poticaji, upute. To sve može imati suprotan efekt, dosađivati djetetu ili ga odvraćati od jezika. Glavno sredstvo koje će dijete trebati u govorno-jezičnom razvoju ste vi-roditelji. Vi trebate OBLIKOVATI djetetov jezik, a to se odnosi na razgovor o onome čime se dijete upravo bavi.

  • Ako dijete kaže nešto neispravno, vi ponovite na ispravan način, ali ne tražite da dijete ponovi za vama.

Jezik se ne poučava, nego razvija!

 

PRVA GODINA ŽIVOTA

  • vještine slušanja (prepoznaje majčin glas)
  • čuju razliku među glasovima (pa-ba)
  • stvaraju samoglasnike
  • gugutanje
  • krajem 6.mj. kreštavi zvukovi, novi suglasnici
  • osmijeh à povećana interakcija
  • brbljanje: suglasnici p,b,t,d,m,n
  • poticati uzvratnim brbljanjem i govorenjem djetetu
  • Pretvarajte se da razgovarate s njim. Time mu pokazujete važnost ljudskih interakcija.
  • izmišljene riječi (ga=želim)
  • prva riječ

Pomažite svom djetetu razvijati jezik u rutinskim situacijama!

PRESVLAČENJE

  • rutinska situacija – ponavljaju se iste riječi i rečenice koje dijete počinje s vremenom povezivati s predmetima i radnjama
  • blizina djetetu – uzvratite vokalizaciju kako bi dijete počelo uočavati da je to što kaže vrijedno i značajno za vas

KUPANJE

  • govorite o svemu što radite tijekom
  • vježbanje združene pozornosti (premještanje pozornosti s vas na predmet (npr. patkicu) i opet na vas)

HRANJENJE

  • usredotočite se na djetetovo lice
  • govorite o tome što radite i o predmetima kojima se pritom služite kroz razgovor (npr. NE Ovo je žlica. Ovo je juha. Ja te hranim. NEGO Uzet ćemo žlicu i zagrabiti juhu. Njam!)

 

DRUGA GODINA ŽIVOTA

  • faza jedne riječi

4 kriterija za prepoznavanje prve prave riječi:

  • jasan izgovor samoglasnika
  • izgovor riječi popraćen kratkim razdobljem tišine
  • riječ se odnosi na određenu osobu, predmet ili situaciju
  • prava riječ se upotrebljava u razgovoru s ljudima

Utjecaj 5 čimbenika na izbor prvih riječi:

  • okolina (traktor –kompjuter) – Djeca će izgovarati riječi koje čuju.
  • vrsta riječi – imenice, jednostavni glagoli (piti, ići), opisne (vruće) i situacijske riječi (pa-pa, nema, još)
  • glasovi u riječi i broj slogova
  • praktična korist (papuča i čarapa prije odjevnih predmeta jer prije ovladavaju baratanjem)
  • stil: oprezno dijete – ljubitelj rizika

Potrudite se davati razumljive i uvjerljive jezične primjere koji će mu pomoći da se uklopi u okolinu, da komunicira s voljenim ljudima!

 

GOVOR USMJEREN NA DIJETE – karakterizira ga:

  • viši ton glasa
  • visina glasa ide češće prema gore i dolje
  • muzikalnost
  • sporiji govor
  • jednostavne riječi, kratke rečenice
  • naglašavanje važnih riječi u rečenici
  • visoki stupanj uzvraćanja

Dijete ima:

  • bogatiji rječnik
  • gramatički pravilniji govor
  • veće samopouzdanje da bude aktivan sudionik razgovora

ČITANJE

  • jako važna aktivnost

U ovoj drugoj godini čitanje može trajati i samo 5 minuta, ako i toliko. Ali nemojte se zbog toga frustrirati. U ovoj fazi razvoja presudna je kvaliteta, a ne količina vremena koje provodite s djetetom.

  • birajte jednostavne knjige koje potiču imenovanje predmeta, razgovor, pokazivanje

– nakon nekoliko čitanja neka dijete (povremeno!) imenuje sliku (Gdje je lopta?)

– kada dijete samo ponovi riječ – reproducirajte tu riječ i proširite je

  • R: Gle, kamion!
  • D: Kamion.
  • R: Da, kamion. Veliki kamion.

IGRANJE

  • usmjereno na djetetove interese

Ako se želi igrati kućom za lutke i njenim stanovnicima, slijedite taj interes i igrajte se s djetetom, komentirajući što vi, dijete i lutke rade.

To je prilika da slijedite djetetov jezični stil:

  • referentni stil učenja (voli imenice)
  • ekspresivni stil učenja (brrm-brrm, pa-pa, ku-kuc)

 

TREĆA I ČETVRTA GODINA ŽIVOTA

  • “eksplozija” u bogatstvu rječnika (više od tisuću riječi)
  • nove vrste riječi
    • glagoli za izražavanje unutarnjih osjećaja ili stanja (želim, trebam), koji se odnose na 5 osjetila (vidim, čujem, diram, mirišem, jedem), koji prikazuju mentalne procese (znam, pitam, mislim)
    • riječi koje se odnose na pojam broja (mnogo, malo), pojam vremena (sada, poslije)
  • rečenice
    • kombiniranje riječi usvojenih u prethodnoj fazi i novousvojenih riječi
    • počinje primjenjivati gramatiku: Nema psa.
  • redoslijed riječi u rečenicama
  • upitne rečenice
    • podizanje visine glasa na zadnjoj riječi: Tata otišao? à Tata je otišao? à Je li tata otišao?
  • oko 3. rođendana à pričanje o događajima povezujući dvije do tri rečenice istom temom
  • izgovor
    • trogodišnjake moguće razumjeti oko 75%
    • četverogodišnjake 90% i više
  • tipične “pogreške”
    • izostavljanje glasova (tol–stol, vata-vrata)
    • zamjena teških glasova (k,g,s,z,š,ž,č,ć,dž,đ,r,l) jednostavnima (t,d,p,b,m,n,v)
      • mogući razlog za zabrinutost: s=v

DRUŠTVENE JEZIČNE VJEŠTINE

  • djeca govore o prošlim ili budućim zbivanjima te o stvarima ili ljudima koji se ne nalaze u njihovoj neposrednoj blizini
  • daju sve više komentara na riječi sugovornika
  • mijenjaju svoj stil ili način govorenja u odnosu na situaciju
  • uče pojašnjavati ili preformulirati svoje riječi kad je sugovornik zbunjen
  • elipsa = izostavljanje nepotrebnih riječi iz rečenica

POMOĆ U RAZVOJU JEZIKA

ČITANJE

  • pomak sa slikovnica koje potiču imenovanje prema knjigama u kojima postoji niz zbivanja
  • dijete će samo odlučiti koju knjigu treba koliko puta čitati
  • razumijevanje važnosti redoslijeda događaja u pričanju priča
  • pitanje: Što se dalje dogodilo? ili ponuditi pogrešan odgovor
    • dijete promišlja

IGRANJE

  • nastaviti slijediti ideje i proširivati rečenice
  • iskušenje da roditelji počnu djecu poučavati novim pojmovima
  • uvesti nove pojmove u igru

IZLASCI

  • iste strategije kao kod čitanja i igranja
  • razgovor prije odlaska na neko novo mjesto
  • ponavljanje iskustava (dijete se prisjeća prethodnih događaja, ljudi, predmeta)

 

PRIJEDLOG LITERATURE:

  • Apel i Masterson: Jezik i govor od rođenja do šeste godine
  • Herljević i Posokhova: Govor, ritam, pokret
  • Posokhova:

«Razvoj govora djece i prevencija govornih poremećaja u djece»

«Zabavan jezik u slikama i igrama1»

«Mamine pjesmice za bebe i mališane»

  •  Silberg«Igre mozgalice za dojenčad, jednogodišnju i dvogodišnju djecu»
  • Osmanova

«150 igara prstićima za razvoj fine motorike i govora»

  •  Andrešić, Nada Benc Štuka, Neda Gugo Crevar, Iva Ivanković, Vesna Mance, Iva Mesec, Maja Tambić«Kako dijete govori»