Spoznaja da imamo potencijalno darovito dijete donosi puno očekivanja, briga, pitanja i nedoumica. Znamo da su darovita djeca ona koja mnoge stvari čine prije, brže, uspješnije, bolje, drukčije, na svoj način rješavaju probleme na koje nailaze. Iznenađuju nas neobičnim odgovorima, bogatim rječnikom i domišljatim zaključcima. Ponekad iznenade roditelje znanjima čitanja i pisanja. Iako su napredna u  svojim znanjima i vještinama, mogu se ponašati djetinjasto i nezrelo. Važno je imati na umu mogući nesklad u razvoju  i znati da za socijalne vještine djetetu trebaju vršnjaci, iskustvo i vrijeme.

U predškolskom periodu još uvijek govorimo o potencijalnoj darovitosti, a hoće li potencijalno darovito dijete postati daroviti odrasli ovisi o okolinskim i osobnim faktorima.

Darovito dijete svakako treba odrasle koji prepoznaju njegove mogućnosti, odrasle koji su emocionalno topli, posvećeni, podržavajući i zainteresirani za dijete. Svako dijete, pa tako i potencijalno darovito dijete ima pravo na odgoj i obrazovanje koji će razviti sve njegove potencijale. Uloga roditelja, odgojitelja i odraslih u životu djeteta izuzetno je važna jer brzina kojom se dijete razvija u ovom periodu života je nenadoknadiva. Podupirati dječju znatiželju, entuzijazam za učenje i promatranje svijeta koji ga okružuje i prepoznati sjaj u djetetovim očima kada istražuje nešto novo i neobično može odrasla osoba koja ima razumijevanja, strpljenja, znanja i voli raditi s djecom.

Odgojitelj koji radi s potencijalno darovitom djecom trebao bi iskazivati oduševljenje i pronalaziti nove izazove za svoje mališane, produbljivati njihovu radoznalost i tražiti načine kako da potiče  djecu  u  pronalaženju rješenja i donošenju zaključaka, nuditi djeci zahtjevnije sadržaje. Takvim  aktivnostima omogućujemo samomotiviranost djece, potičemo maštu, kreativnost, eksperimentiranje, planiranje i  istraživanje.

Često izgleda da je kod potencijalno darovite djece naglasak stavljen  na intelektualni razvoj no važno je stvarati uvjete i za socijalni i emocionalni rast i razvoj te poticati cjeloviti razvoj djeteta. Trebamo uočiti darovitost što ranije kako bi uz našu podršku razvili sve svoje kapacitete i pripremili ih za izazove koji ih čekaju u životu.

I ne zaboravimo da je potencijalno darovito dijete samo dijete. Budimo im pomoć i podrška. Pomozimo im i njegujmo ih kako bi se mogli pravilno razvijati i ostvariti svoje potencijale.

 

psihologinja Dijana Matoš

Comments are disabled.