Socijalna kompetencija – pojedinčeva sposobnost iniciranja i održavanja zadovoljavajućih, recipročnih odnosa s vršnjacima. Kompetentan pojedinac je osoba koja može iskoristiti poticaje iz okružja i svoje osobne te postići dobre razvojne rezultate. Socijalno kompetentna djeca su ona koja se upuštaju u zadovoljavajuće interakcije i aktivnosti s odraslim osobama i vršnjacima i kroz takve interakcije unaprjeđuju osobnu kompetenciju.
Dva aspekta socijalne kompetencije:
- VRŠNJAČKI STATUS ILI POPULARNOST
- PRIJATELJSTVO
Razlikuju se po smjeru i specifičnosti. Vršnjački status je jednosmjeran i mjeri razinu u kojoj vršnjačka skupina simpatizira ili prihvaća neko dijete. Prijateljstvo je dijadski odnos i predstavlja uzajamni odabir dvoje djece. Sposobnost djece da reguliraju svoje emocije važan je doprinos razvoju vršnjačkog statusa i prijateljstva. Djeca trebaju naučiti kako se nositi s frustracijama, prepoznati opasnost, svladati stres, razvijati prijateljstva. Odgajateljica treba dijete konstruktivno usmjeriti i pomoći mu u reguliranju njegovih emocija. Socijalno kompetentna djeca usklađuju svoje ponašanje s tuđim tako što nalaze zajednički jezik, razmjenjuju informacije i ispituju sličnosti i razlike. Načini na koje djeca pristupaju jedni drugima čine najvažnija socijalna umijeća koja se mogu primijeniti u socijalnim interakcijama.
Razni problemi u socijalizaciji:
- JEZIČNE NARAVI
- NESPOSOBNOT DJECE DA SE IZDIGNU IZNAD FIZIČKE POJAVNOSTI SVOJIH VRŠNJAKA
- GRUPNO OKRUŽENJE
Djeci može nedostajati potrebnih umijeća samo zato što nemaju prilike naučiti ih i uvježbati u svojoj okolini. Postoje i problemi koji se ne mogu rješavati samo u grupi, a to su:
- STIDLJIVOST
- NISKA RAZINA INTERAKCIJE
- AGRESIVNOST
- USAMLJENOST
Kod ovakvih problema vrlo je bitno dobro poznavati dijete i svakodnevno ga pratiti u njegovim aktivnostima i interakcijama. Odgajateljice ne moraju intervenirati u djece koja uživaju igrati se i raditi sama, a koja se kompetentno ponašaju u društvu vršnjaka kad moraju s njima stupiti u interakciju. Intervencija je nužna kod djece koja imaju problema u odnosu s vršnjacima. Neka djeca ne znaju kako izraziti svoje potrebe ili želje pa se služe agresijom da bi ostvarili svoje ciljeve. Odgajatelj treba naučiti djecu kako da kontroliraju agresiju i treba odmah intervenirati. Usamljenost je kad je dijete uvjereno da ne pripada nekoj grupi, da nema prijatelja ili da nije simpatično vršnjacima.
Utjecaji na razvoj socijalne kompetencije:
- OBITELJ – ima primarnu ulogu u djetetovu razvoju. Socijalno kompetentna, samostalna djeca najčešće potječu iz obitelji u kojima se miješaju toplina i nadzor i vlada ravnoteža između bliskosti i rezerviranosti
- ZAJEDNICA – pomanjkanje osjećaja pripadnosti zajednici može ostaviti dubokog traga na djetetov socijalni i neurološki razvoj
- VRŠNJACI – ako vršnjaci odbace neko dijete
- ODGAJATELJICE – mogu odigrati važnu ulogu u promicanju socijalnog razvoja. Dijete će se više uključiti i obratiti pozornost ako je izravno uključeno u neku situaciju i ako što aktivnije sudjeluje. Uloga odgajatelja je da se pobrine da svako dijete osjeća da pripada odgojnoj zajednici. To je prvi i najveći korak u pomoći djeci da postignu socijalnu kompetenciju i socijalno samopouzdanje.
Mješovite skupine su one u kojima je razlika u dobi među djecom dvije ili više godina. Pristup u mješovitim skupinama temelji se na istraživanjima da djeca na taj način najbolje napreduju. Djeca koja imaju problema u odnosima s vršnjacima lakše stupaju u interakciju s mlađom ili starijom djecom. Mješovite skupine potencijalno znače obogaćenu zajednicu u kojoj se djeci pruža veliki broj prilika da pružaju i primaju pomoć bez obzira na to jesu li mlađi ili stariji članovi grupe. Djeca najčešće ostaju s istom odgajateljicom najmanje dvije godine. Važna socijalna umijeća lakše se steknu i prakticiraju u mješovitim skupinama. U grupama s djecom mješovite dobi djeca su manje izložena izolaciji od strane svojih vršnjaka nego u grupama iste dobi. Interakcija s djecom mlađe dobi jedan je od najdjelotvornijih načina da se djeci pomogne da socijalno sazru. Miješane grupe najčešće uključuju i djecu iste dobi s kojima djeca mogu uvježbati umijeća tipična za interakciju s vršnjacima, dok grupe iste dobi ne uključuju stariju ili mlađu djecu. Socijalne prednosti u grupama koje više godina vode isti odgajatelji su jači osjećaj zajedništva među djecom, odgajateljima i roditeljima, postiže se socijalni i emocionalni kontinuitet vršnjačkih odnosa, jača samopouzdanje, postoji više prigoda za prevladavanje sramežljivosti, više prigoda za pomoć djeci u identifikaciji i razvitku temeljnih socijalnih umijeća, bolja suradnja i povjerenje između roditelja i odgajateljica u rješavanju problema. Dijete se među vršnjacima suočava s uvjerenjima onih koji na stvari gledaju drugačije. Time što čuju tuđe ideje i što vlastite ideje izlažu tuđoj prosudbi, djeca ih počnu preispitivati. Važno je djeci osigurati puno prigoda u kojima mogu proturječiti jedni drugima i jedni od drugih učiti pravila socijalne interakcije. Za vrijeme igre, djeca imaju kontrolu nad onim što se događa, a ritam igre određuju sami. U igri djeca daju prijedloge, nadovezuju se na tuđe zamisli i izglađuju razlike. Sve to zahtijeva priličnu količinu socijalnog i kognitivnog umijeća. Istraživanja pokazuju da djeca do 8. godine najbolje uče kroz interakciju i iskustvo s mlađom i starijom djecom te odraslima. U mješovitim skupinama svako dijete ima priliku, u manjim skupinama, učiti kako razvijati svoje sposobnosti. Rad je prilagođen djeci koja su došla s različitim iskustvom i sposobnostima. Rad se organizira u manjim skupinama, a odgajateljeva uloga je da planira, priprema aktivnosti djece, potiče djecu na timsko učenje u radu, učenje jednih od drugih, zajednički rad, uvažavajući svakog od njih. Mlađa djeca lakše i brže prihvaćaju i sudjeluju u samoposluživanju, lakše se odlučuju za odlaske u druge odgojne skupine i za korištenje prostora cijelog vrtića te lakše prihvaćaju novog odgajatelja. Starija djeca lakše dolaze do izražaja, iznose svoje stavove i ideje, brižni su prema mlađima, pomažu im i pokazivanjem noga što oni mogu učvršćuju svoje samopouzdanje. Prilikom podučavanja jedni drugih, stariji utvrđuju svoje znanje, razvijaju svoje socijalne kompetencije i imaju osjećaj uspjeha – to dovodi do samopouzdanja koje je najbolja motivacija za daljnje učenje i napredovanje. Starija djeca u mješovitim skupinama su ta koja najčešće iniciraju igru i smišljaju strategije te načine uključivanja mlađih. Djeca više međusobno surađuju, pomažu si, dijele i razmjenjuju stvari. Starija djeca pomažu mlađoj djeci i uče ih, pri čemu uče preuzimati odgovornost za svoje postupke, postaju zreliji i odgovorniji.
Načela pedagoške prakse koja povećavaju socijalnu kompetenciju:
- Dječji osjećaji zaslužuju poštovanje
- Socijalna kompetencija kulturološki je određena
- Teškoće u socijalizaciji prigoda su za pouku
- Socijalno se ponašanje razvija u zatvorenom krugu
- Izravna komunikacija pojačava djelotvornost odraslih
- Važni odnosi zahtijevaju sadržajnost
- Optimalna intervencija odgajateljica potiče socijalnu kompetenciju
- Očekivanja odraslih oblikuju dječje karaktere
- Interakcija odgajateljica s djecom model je socijalne kompetencije
Strategije poučavanja koje pojačavaju socijalnu kompetenciju:
- Otvorena komunikacija s roditeljima
- Uspostava autoriteta i povjerenja
- Pozitivno etiketiranje dječjih karaktera
- Poboljšano ovladavanje porivima
- Uvažavanje individualnih razlika
- Pozivanje na temeljna pravila
- Pojačavanje prosocijalnih umijeća
- Obraćanje dječjem zdravom razumu
- Pomoć djeci u prevladavanju nedaća
Postupci odgajateljica koji ne postižu odgojnu svrhu i imaju negativne učinke:
- Prazne prijetnje
- Implicitne usporedbe
- Neprimjerena pohvala
- Postavljanje zbunjujućih pitanja
- Pretjerano pripisivanje potreba djeci
- Motiviranje djece neizravnom pokudom
- Neprimjereno služenje time outom
Dobno mješovite skupine pozitivno utječu na razvoj sve djece (na spoznajni, socijalni, emocionalni razvoj kao i na igru djeteta) jer uključuju prosocijalna ponašanja koja doprinose cjelokupnom razvoju.
„ SVAKOM JE DIJETETU POTREBAN NETKO ČIJE ĆE SRCE ZAKUCATI MALO BRŽE KAD SE ONO PRVI PUT NASMIJEŠI, NAČINI PRVI KORAK, IZGOVORI PRVE RIJEČI.“
Bronfenbreuner
„ SKUPINE U KOJOJ DJECA BRINU JEDNA ZA DRUGU, UČE JEDNI DRUGE, UČE JEDNI OD DRUGIH, JAČAJU DJEČJE SAMOPOIMANJE JER SVAKO DIJETE MOŽE DOPRINIJETI SKUPINI NA SVOJ NAČIN.“
LARRY CUBAN
Odgajateljica Jelena Piljak