Od rođenja do djetetove pete godine jezično-govorni razvoj odvija se osobito brzo te prolazi razne etape; od najranije faze prvih krikova, prvih glasanja, slogova, kraćih riječi do vokabulara popunjenog s tisućama novih riječi i sposobnosti da govorom izrazi vlastite misli, potrebe, stavove.

Rani razvoj komunikacijskih i jezičnih vještina osnova su uspjeha djeteta u školi, ali i kasnije u životu. Stoga je važno započeti s poticanjem njihovog razvoja od najranije dobi. Na koje načine? Ideja i aktivnosti je pregršt, no najvažnije je da se odvija u djetetovom prirodnom okruženju kada dijete najlakše i najbrže uči, kada je dijete opušteno i sretno jer tada i najbolje i najbrže uči. Svima je dobro znano da mala djeca najviše od svega vole igru. Upravo kroz igru ćemo i najjednostavnije poticati djetetove komunikacijske i jezično-govorne vještine.

  • POTICANJE KOMUNIKACIJE PRIJE DJETETOVE PRVE RIJEČI

Djeca će se i prije nego što progovore prvu riječ početi koristiti glasovima, slogovima i sličnim zvukovima ili u igri ili usmjerenima prema drugoj osobi. Kada dijete počinje vokalizirati, dajte mu do znanja da ste uočili da pokušava govoriti, odgovorite mu, pohvalite ga, a zatim pričekajte da ponovi.

U komunikaciji s djetetom koristite se gestama: gestom pokazivanja kada pitate dijete želi li nešto, kada mu pokazujete nešto iz okoline; koristite se ispruženom rukom kada želite da vam dijete nešto da; ukoliko uočite da je dijete razvilo svoju gestu reagirajte na njih, kopirajte ih i izgovorite ono što je ta gesta trebala značiti..

Ali kako bi se komunikacija kod djece što uspješnije razvijala, potrebno je i stvoriti prilike za komunikacijske razmjene. Najjednostavnije ćemo to učiniti ako predmete učinimo djetetu nedostupnima (stavimo ih na visoko mjesto ili na mjesto do kojega dijete ne može samostalno doći). Tada stvaramo priliku u kojoj nas dijete mora uključiti; mora nam pokazati ili reći što želi.

Prve djetetove igre kao što su igra skrivača i dodavanje loptom, igre su kroz koje djeca uče komunikacijske izmjene. To su oblici igara u kojima je potrebna interakcija između najmanje dvoje ljudi. Opisivanje radnji u tim situacijama dodatno obogaćuje komunikaciju, a ujedno i pospješuje jezično razumijevanje te potiče dijete na prve pokušaje izražavanja, bilo da je to samo ponavljanjem određenih glasova ili prvih riječi.

 

  • POTICANJE KOMUNIKACIJE I JEZIČNO-GOVORNIH VJEŠTINA KOD DJECE KOJA GOVORE

Kao i bebe, djeca predškolske dobi, komunikacijske vještine najbolje razvijaju kroz igru, no njihova igra je ipak nešto složenija.

Većina navedenih oblika igara su jednostavne i traže malo vremena, stoga ih možete igrati s djecom uvijek i posvuda ( tijekom vožnje automobilom, kod liječnika u čekaonici, tijekom kuhanja…).

  1. IGRE ULOGA

Igre uloga potiču djecu na razvijanje mašte, kreativnosti. Igre uloga su igre u kojima djeca zamišljaju da su neka druga osoba ili da njihove igračke predstavljaju nešto drugo (igra kuhanja, trgovine, kocke mogu predstavljati kuću, a metla postaje konj).

Kroz ovakav oblik igre dijete uči :

  • kako se držati teme (ako se igramo kuhinje, ne pričamo o prijevoznim sredstvima već o hrani)
  • kako postavljati različite oblike pitanja: upitna pitanja (Što želite pojesti? Di ćemo staviti crvenu kockicu); pitanja u obliku molbe (Možeš li mi dodati plavi tanjur?), pitanja izbora/ ILI-ILI pitanja (Želiš tjesteninu ili sladoled?)
  • kako slijediti, ali i davati jednostavne i složene upute (Uzmi zelenu papriku i stavi ju u zdjelicu. Idi u sobu i donesi još kockica.)
  • usvajamo nove pojmove, bogatimo rječnik i jezično izražavanje
  • razvijamo predmatematičke vještine (Dodaj mi 3 jabuke.)

 

  1. IGRE POGAĐANJA

Igrama pogađanja uvježbavamo jednu vrlo važnu komunikacijsku vještinu – postavljanje u poziciju druge osobe.

Dijete tijekom ove naizgled jednostavne igre:

  • mora razumjeti da to što ono vidi nije isto onome što vi vidite
    • razvija vještine jezičnog razumijevanja i izražavanja (mora znati opisati predmet koristeći se različitim vrstama riječi, prilagoditi opis tako da rješenje nije previše očito)

 

  1. DRUŠTVENE IGRE

Već i pomoću jednostavnih društvenih igara, kao što su memori ili Čovječe ne ljuti se, dijete razvija vještine koja, osim u igri, može primijeniti u svakodnevnim aktivnostima i komunikaciji. Uvježbava komunikacijske izmjene (u jednom trenutku dijete priča, druga osoba sluša, u drugom trenutku dijete sluša kada sugovornik priča; baš kao i u igri: u jednom je trenutku dijete na redu, a drugi čekaju svoj red, dok je u drugom trenutku obrnuto). Također, uči da treba čekati na red; baš kao i u govoru i ne prekidati drugu osobu kada priča.

Pomoću društvenih igara učimo i o vlastitim emocijama. Ponekad pobjeđujemo, ponekad gubimo. Ukoliko dijete nauči da je i jedno i drugo u redu, lakše će usmjeriti svoje emocije.

Navedeni primjeri su samo neki od oblika igara koji mogu pomoći za poticanje komunikacijskih i jezično-govornih vještina. Važno je napomenuti kako svaka igra može biti prilika za uvježbavanje navedenih vještina, ali samo ukoliko u njoj sudjeluju najmanje dvije osobe. Roditelji, uključite se spontanu igru vašeg djeteta.

 

Literatura:

Matijević, K. (2019). Progovorimo lako – Pokaži mi kako. Zagreb: Planet Zoe.

Rade, R. (2003). Poticanje ranog govorno-jezičnog razvoja : namijenjeno roditeljima djece usporena govorno-jezičnog razvoja. Zagreb: FoMa.

Poticanje jezično-govornog izražavanja u obiteljskom okruženju, https://kokolingo.hr/edukativni-kutak/poticanje-jezicno-govornog-izrazavanja-u-obiteljskom-okruzju , pristupljeno 22.7.2022.

 

Comments are disabled.