Razvod braka je stresno razdoblje za supružnike, a još je stresnije za djecu. Reakcije djece na razvod roditelja ovise o:
-spolu i dobi djeteta
-potpori koju dijete dobiva u okruženju
-osobinama roditelja- skrbnika
-odnosima roditelja prije i nakon razvoda
-drugim popratnim stresovima (selidba, promjena vrtića, škole, preudaja roditelja)
Način na koji djeca razumiju razvod svojih roditelja uvelike ovisi i o njihovoj dobi. Važno je da roditelji znaju kakve misli i osjećaje imaju djeca određene dobne grupe kako bi promijenili i prilagodili svoje ponašanje i na taj način pomogli djeci prilagoditi se na razvod.
Djeca do 2 godine starosti:
-razumiju: osjećaju promjene u svojoj okolini i osobama koje se brinu o njima, primjećuju promjene u svojim rasporedima spavanja i hranjenju, primjećuju promjene u ponašanju svojih roditelja, osjetljivi su na emocije kod drugih osoba
– moguće reakcije: povećana razdražljivost , promjene u navikama spavanja, povećana anksioznost pri odvajanju, problemi sa stolicom, povraćanje, razdražljivost, prestrašenost, anksioznost
– što roditelji mogu učiniti: osigurati potrebnu ljubav i sigurnost, pokušati održati normalnu rutinu, biti prisutni tjelesnim dodirima i riječima ljubavi, pokušati ostati mirni pred svojom djecom, pokušati održati normalnu rutinu, prepoznati koje su promjene ostavile posljedice na dijete
Djeca od 2 do 5 godina starosti:
– razumiju: primjećuju da jedan od roditelja više ne živi u kući,ali ne znaju zašto, mogu pokazati empatiju prema drugima, poput roditelja koji je tužan
– moguće reakcije: teško odvajanje od roditelja, ljutnja prema roditelju, gubljenje nekih vještina koje su već usvojili, plakanje, promjene rutine dnevnog i noćnog spavanja, izražavanje ljutnje ćudljivim napadajima gnjeva, zlovoljnim ponašanjem, udaranjem, razdražljivošću, nemarom ili povlačenjem
– što roditelji mogu učiniti: osigurati više vremena kada se pripremaju na razdvajanje, osigurati tjelesnu i verbalnu potvrdu svoje ljubavi i brige, pokazati brigu i razumijevanje djetetove brige i neugode, razgovarati s ostalim važnim odraslim osobama u životu djeteta, održavati dnevnu rutinu, postaviti jasna pravila i ograničenja neprikladnog ponašanja
Djeca od 5 do 7 godina starosti:
-razumiju: osjećaju smisao gubitka i tuge, imaju strah od napuštanja roditelja koji im nije skrbnik, okrivljivanje sebe za razvod, shvaćanje značenja razvoda
– moguće reakcije: pojava “ugodne” fantazije poput “tata/mama će se vratiti”, ali i neugodne “čudovišta me progone”, ljutnja, gnjev-napadanje roditelja kojeg okrivljuju ili usmjeravajem ljutnje prema unutra te postaju tužni ili povučeni, noćne more
– što roditelji mogu učiniti: postaviti jasna pravila i ograničenja neprikladnog ponašanja, biti osjetljivi na pokazatelje depresije, straha ili problema, razvijati osjećaj sigurnosti u svoga djeteta, reći svome djetetu, i ponavljati ako je potrebno, da ono nije odgovorno za rastavu, razgovarati s djecom o njihovim osjećajima i mislima, biti osjećajan prema dječjim strahovima
Što treba izbjegavati?
- Ne tražite od djece da prenose poruke drugom roditelju.
- Ne pitajte djecu pitanja o privatnom životu bivšeg partnera.
- Ne vrijeđajte bivšeg partnera pred djecom.
- Ne tražite od djece da odluče s kim će živjeti. To je odluka odraslih.
- Neka posjeti drugog roditelja ne ovise o plaćanju alimentacije.
- Nemojte reći djeci da je alimentacija mjera roditeljske ljubavi za njega.
- Nemojte kontrolirati što drugi roditelj radi za vrijeme druženja s djetetom (osim ako ste zabrinuti za sigurnost djeteta), niti postavljati uvjete za druženje.
- Ne uključujte djecu u rasprave oko nekretnina.
- Ne pokušavajte kupiti ljubav svoga djeteta.
- Nemojte s njima razgovarati o stvarima koje su za odrasle (novac, seksualni problemi).
- Ne očekujte da će djeca ispuniti mjesto roditelja koji je otišao.
- Ne tražite od djece da biraju strane.
U procesu razvoda roditelja dijete treba:
– sigurnost
– ljubav i osjećaj da je vrijedno ljubavi
– osjećaj prihvaćenosti i poštovanja
– informacije o tome što se događa u obitelji
– strpljenje odraslih za izražavanje osjećaja
– bliske ljude koji će odgovarati na njegova pitanja
– saznanje da nije odgovorno za razvod roditelja
– mogućnost razmjene iskustava
– vrijeme u kojem će prihvatiti činjenicu da je život sada drugačiji
– osjećaj da je sposobno
– imati vrijeme za sebe i svoje interese
Odgajateljica Maja Bogadi Kalinić