Mašta može svašta

Dosadno mi je. Što da radim? Ovdje nema ničega? Igraj se sa mnom! Samo su neke od rečenica koje ovih dana odzvanjaju mnogim kućanstvima. Stižu novi prijedlozi za igru u kući. Pobudit ćete dječju znatiželju da zajedno s vama istražuju, uče i ono što je najvažnije, zabave se i uživaju u vremenu koje provodite zajedno. Igra je učenje, a takvo je učenje zabavno.Već poznate igre kratko zaokupljaju dječju pažnju što roditelje potiče da posegnu za novim sadržajima ili zavire u svoja sjećanja na djetinjstvo.
Brojalice, stihovi, riječi, brojevi, no i niz igra maštalica koje su igrali kao djeca. Koliko ste sati proveli igrajući „Kaladonta“, „Ime, grad, država“, „Boce istine“ ili „Pokvarenog telefona“. I vaši mališani, i oni malo veći, rado će sudjelovati u vašim prijedlozima koji su za njih novi, neočekivani. Pobuditi ćete njihovu znatiželju da zajedno sa vama istražuju, uče i ono što je najvažnije zabave se i uživaju u vremenu koje provodite zajedno. Igra je učenje, a takvo je učenje zabavno. Prije no što igru započnete, promislite o vještinama i sposobnostima svoga djeteta kako bi zadatak bio primjeren, nikako prezahtjevan, a kako biste izbjegli moguću frustraciju, time i prekid zabave prije nego li ste igru zapravo i započeli. I imajte na umu, pohvalite uspjeh i zajedno se nagradite. Ovo su igre za koje je potrebno samo vaše vrijeme. Moguće je igrati ih u paru, trojkama, uključiti sve obiteljske članove.

1. Na slovo, na slovo?…
Za početak igre potrebno je izabrati slovo abecede. Sudionik koji je izabran da započne igru u sebi slovka abecedu na način da naglas izgovori slovo „A“ i nastavi govoriti abecedu u sebi sve dok suigrač, njemu sa desne strane, ne kaže „STOP“. Tada igra može započeti, slovom na kojem je slovkanje zaustavljeno. Na izabrano slovo moguće je izgovarati sve riječi koje poznajemo, samo nazive životinja ili samo osobna imena. Igru kreirajte međusobnim dogovorom ili ju prilagodite djetetovim mogućnostima. Novi krug igre započinje kada iscrpite sve riječi na zadano slovo. Ako u igri sudjeluju djeca koja ne poznaju abecedu, no poznaju slova, igru unaprijed možete pripremiti. Izrežite trideset malo čvršćih papirića te na svaki upišite, redom, jedno slovo abecede. Papiriće stavite u zdjelicu ili drugu plastičnu posudicu (može poslužiti i čarapa) te izvucite jedno slovo. Ili jednostavno, za djecu koja slova još ne prepoznaju, neka sami izgovore jedno od slova na koje žele igrati.

2. Beskrajna priča
Ovu igru moguće je igrati i za vrijeme neke druge, ne toliko zabavne aktivnosti za dijete. U vrijeme pripreme objeda, pospremanja, glačanja i drugo. Pozovite dijete na igru i započnite priču. Dovoljno je da izgovorite nekoliko riječi i djetetu prepustite da priču nastavi, i tako se izmjenjujte. Naprimjer započnite „Bio je lijep i sunčan dan…“, ili „U oluji nasred mora…“ Uvijek možete izabrati temu koja je djetetu privlačna, ubaciti je usred priče no i koristiti događaj koji je djetetu blizak „Prvi je dan škole, Ivan se probudio…“ ili „Veroniku je zabolio zub…“. Iz ove će igre ponekad nastati izvrsni književni uradci. Možete ih zapisivati te ih sa svojim djetetom čitati ponovno i ponovno, nadopunjavati i mijenjati. Možda jedan od vaših uradaka postane priča pred spavanje.

3. Šutjelica
Cilj je igre izbjegavati pojedinu riječ ili sve riječi koje počinju na slovo koje ste izabrali. Zamislite jutro tijekom kojega je zabranjeno govoriti sve riječi na slovo Z ili, još zanimljivije, jutro u kojem riječ „NE“ ne postoji. Vrijeme igre moguće je protezati od pet minuta do nekoliko sati, a pobjeđuje onaj koji je zadani izazov izdržao. U igru možete unijeti i dodatan izazov tako što ćete suigrača postavljanjem pitanja navoditi da upotrijebi zabranjenu riječ. Igru možete i pojednostaviti tako što zadatak može biti da svi govorite tiho ili da ne govorite uopće. Sa manjom djecom, kao što i znate, ova posljednja igra trajati će kratko.

4. Pogodi tko, pogodi što
Jedan od sudionika igre zamišlja stvar ili živo biće. Ostali sudionici redom, postavljaju pitanje na koje prva osoba može odgovoriti samo sa “da“ ili “ne“. Igru možete započeti pitanjem „to što si zamislio je živo ili nije živo?“. Postavljajte pitanje o boji (plavo ili crveno?), veličini (je li manje od automobila?), mjestu u kućanstvu ili staništu. Mjesto „zamišljača“ pripada onome tko je prvi odgonetnuo zamišljeni pojam. Mlađoj djeci zadajte igru tako što ćete zamišljati neki dio tijela, jednu od voćaka, odjevnih predmeta ili slično.

5. Izmišljeni svijet
Kako bi svijet izgledao kada bi ljudi hodali naopako? Kada bi se ugasili svi semafori? Kada bi djeca u vrtić došla bez cipela? Ovo je igra u kojoj maštamo o mogućim, no i o nemogućim situacijama. Prvi krug igre pitanjem može započeti odrasli igrač te poticati djecu na što više odgovora, smišljanje priče. Pokušajte ih potaknuti na razmišljanje o posljedicama pojedinih situacija. Dozvoljene su različite lude rečenice kako biste stvorili što šašaviji svijet.

Pripremila: Nikolina Šemper, učiteljica razredne nastave